İnfertilite Nedir, Tedavisi Var mı?
RANDEVU

ONLINE RANDEVU

*Saat 19.00’ dan sonraki online randevu talepleriniz için tarafınıza saat 09.00’ dan sonra geri dönüş yapılacaktır.
Randevu İçin Hemen Arayın!
(Pzt - Cuma 10:00 ve 18:00 arası)

İnfertilite Nedir, Tedavisi Var mı?

İnfertilite, diğer bir adıyla kısırlık bir çiftin 6-12 ay arasında düzenli ve planlı olarak cinsel ilişkiye girmesine karşın gebeliğin oluşmaması durumudur. Genç yaşlarda gebelik için 12 ay, ileri yaşlarda ise 6 ay beklenir. Bu süre içinde düzenli olarak cinsel ilişki yaşanmasına karşın gebelik gerçekleşmediğinde infertilite tedavisi uygulanır. Bu durum kadından veya erkekten kaynaklı olarak yaşanabilir.  İki taraf için de kısırlık vakalarında bir tedavi uygulanabilir.  Tedavi uygulanması için öncelikle rahatsızlığın hangi taraftan kaynaklı olduğuna bakılır.

Erkek ya da kadından kaynaklı olan kısırlık belirlendiği anda bu hasta muayene edilir. Daha sonra altta yatan kısırlık nedeni belirlenir. Bu süreçten sonra infertilite tedavisi planlanır. Çünkü kısırlık vakalarında öncelikle bu duruma yol açan nedene bakılır. Kısırlık durumları genellikle tedavi edilerek ortadan kaldırılabilir. Bazı vakalarda ise infertilite tedavisi mümkün olmaz. Bu durumda çocuk sahibi olmak isteyenler alternatif tedavi seçeneklerine başvurabilir. Günümüzde kısırlık vakalarına rağmen gelişmiş tekniklerle çocuk sahibi olmak mümkün olur.

Erkeklerde infertilite tedavisi yöntemleri nelerdir?

Gelişmiş teknikler sayesinde erkeklerde infertilite tedavisi kolaylıkla planlanabilir. Erkeklerde doğumdan gelen bir neden olabileceği gibi sonradan yaşanan bir travmaya bağlı kısırlık sorunları yaşanabilir. Öncelikle kısırlığa yol açan mevcut neden belirlenir. Daha sonra ise tedavi süreci planlanır. Erkeklerde infertilite tedavisi yöntemleri çok çeşitlidir.

• İğne tedavisi

Erkeklerde en yaygın kullanılan kısırlık tedavi yöntemleri arasında iğne tedavisi bulunur. İğne ile infertilite tedavisi yapılırken bu tedavi yanında ilaç tedavisi de uygulanır. Bu eş zamanlı tedavi ile 1-2 yıl gibi bir sürede başarılı bir gebelik sağlanabilir.

• İlaç tedavisi

Hormon bozukluklarına bağlı kısırlık vakalarında erkekler için ilaç tedavisi düşünülebilir. Özellikle erkeklerde sperm üretmekle görevli hormonlarda azalmalar başladığında sperm üretimi de daha yavaş olur. Bu durumda sperm üretimi yavaşlamaya başlar.  İlaçlarla sperm üretimi hızlanabilir. 1-2 yıl gibi bir sürede söz konusu hormonlar vücutta sağlandığında sperm üretimi artar ve gebelik başarılı olabilir.

• Aşılama tedavisi

Erkeklerde meni içinde sperm sayısı 10 milyondan fazla olursa aşılama tedavisi uygulanabilir. Ancak aşılama tedavisi için sperm defekti de olmamalıdır. Aşılama intertilite tedavisi yapılırken baba adayından sperm alınarak yıkanır. Ölü hücre ve toksik atıklardan temizlenen kaliteli spermler anne adayının rahmine aktarılır. Bu işlemde kateter kullanılır. Aşılama tedavisi sonrasında yumurtaya ulaşılırsa gebelik denemesi yapılır. Aşılama tedavisinde anne adayının yumurtlaması ve orta seviyede bir yumurta kalitesine sahip olması gerekir. Tıkanıklık olan anne adayları için aşılama tedavisinin işe yaramama olasılığı yüksektir.

Sizler için detaylandırdık: Aşılama Tedavisi Nedir, Nasıl Yapılır?

Kadınlarda infertilite tedavisi yöntemleri nelerdir?

infertilite tedavisi

Kısırlık vakaları kadın kaynaklı da olabilir. Anne adayının yaşı, kısırlığa yol açan durum ve anne adayının tercihine göre kadınlarda infertilite tedavisi planlanır. Bu süreçte anne adayına psikolojik destek de verilir. Altta yatan nedene göre kadınlarda infertilite tedavisi yöntemleri belirlenir.

• IUI tedavisi

Anne adayının rahmine baba adayından toplanan spermler direkt olarak aktarılır.  Anne adayının yumurtlama yeteneği varsa bu tedavi uygulanabilir. Aynı zamanda erkekteki aşılama tedavisinde en az kadının bir tüpünün açık olması gerekiyor. İki tüpü de kapalı olan kadınlarda aşılanma ve yumurtlama tedavisi uygulanmaz. Bu durumda çiftler tüp bebek tedavisine yönlendirilir.

• Cerrahi kısırlık tedavisi

Kadınsal hastalık kaynaklı bir kısırlık varsa kadınlarda cerrahi tedavi de tercih edilebilir. Genellikle fallop tüplerinde yaşanan tıkanıklık durumlarında tüplerdeki tıkanıklıklar temizlenir. Daha sonra tüpler ameliyat ile onarılır. Ancak cerrahi kısırlık tedavisi dış gebelik olasılığını da arttırır.

• Yumurtlama tedavisi

Bazı kadınlarda gebeliğe engel bir durum olmamasına karşın yumurtlamada düzensizlik olabilir. Bu durum genellikle düzensiz adet döngüsü olan kadınlarda görülür.   Bu durumda bazı ilaçlarla yumurtlama tedavisi uygulanır. Anne adayının her ay düzenli yumurtlaması sağlanır. Bu süreçte anne adayı deri altı iğne ve oral yolla hap alabilir. Tedavi 6 ay kadar sürer ve bu süreçte hep cinsel birliktelik ile gebelik başlamasına çalışılır.

Yardımcı infertilite tedavileri yöntemleri nelerdir?

Hem erkeklerde hem de kadınlarda infertite tedavisi başarılı olmadığı zamanlarda yardımcı kısırlık tedavileri uygulanır. Genellikle uzmanlar kısırlık nedenini belirleyemezse yardımcı infertilite tedavileri tercih eder. Bu tekniklerde kadın ve erkekler için özel adımlar vardır. Tıp alanındaki gelişmeler bu yöntemlerle yüksek başarı sağlanmasına yardımcı oluyor.

• IMSI mikroenjeksiyon tedavisi

Bu tüp bebek tedavisinde kullanılan gelişmiş bir tekniktir. Standart bir tüp bebek tedavisinde baba adayından spermler 400 kata kadar büyüten mikroskop yardımıyla toplanır. Bu yöntemde ise 7200 kata kadar büyüten özel mikroskoplar kullanılır.  Böylece yapılan titiz incelemeler sonucu en kaliteli spermler kullanılabilir.

• Sperm enjeksiyonu tedavisi

Baba adayından belirli bir sperm örneği alınır. Bu örnek mikroskop altında incelenir. Daha sonra kaliteli spermler anne adayından alınan yumurtaya yerleştirilir. Laboratuvar ortamında gebelik oluşturma süreci gerçekleşir.

• Tüp bebek tedavisi

En yaygın yardımcı infertilite tedavisi yöntemi tüp bebek tedavisidir.  Diğer yöntemlerin tamamı tüp bebek tedavisinin başarı oranını arttırmak için başvurulan yöntemlerdir. Anne adayından iki fallop tüpü tıkanık olursa tüp bebek tedavisine başvurulur. Anne adayının yumurtası alınır ve baba adayından alınan sperm ile laboratuvarda döllenme işlemi yapılır. Sonrasında yumurta anne adayı rahmine aktarılır. Bu yöntem sperm sayısı düşük baba adayları ile yumurtlama tedavilerine cevap vermeyen anne adaylarında daha yaygın kullanılır.

Sperm Sayısı Kaç Olmalı?

• Mikro tese tedavisi

Baba adaylarında mikroskop yardımıyla yapılan incelemelerde hiç sperm hücresi bulunmayabilir. Bu durumda baba adayından sperm elde etmek için testisler açılır ve sperm kanalları incelenerek dolgun olan kanallarda sperm üretimi gerçekleştirilir.

Op. Dr. Kadriye Şener

Op. Dr. Kadriye Şener mesleğini İstanbul Ümraniye'de EvaGyn klinik adlı özel muayenehanesinde icra etmektedir. Anlaşmalı hastanelerimiz deneyimli uzman hekimlerden ve profesyonel kadrodan oluşan, haftanın 7 günü 24 saat kesintisiz hizmet veren, ileri teknoloji ürünlerine sahip olan kadın hastalıkları ve doğum bölümlerimizde doğum gerçekleşmekte ve aileler özel kliniğimizden bebekleriyle mutlulukla ayrılmaktadır.

Bir yorum yazınız